Dacă știu să cânt

caved-skylark-grh

…înseamnă că sunt liberă?

The Caged Skylark

by Gerard Manley Hopkins

As a dare-gale skylark scanted in a dull cage
Man’s mounting spirit in his bone-house, mean house, dwells—
That bird beyond the remembering his free fells;
This in drudgery, day-labouring-out life’s age.
Though aloft on turf or perch or poor low stage,
Both sing sometímes the sweetest, sweetest spells,
Yet both droop deadly sómetimes in their cells
Or wring their barriers in bursts of fear or rage.

Not that the sweet-fowl, song-fowl, needs no rest—
Why, hear him, hear him babble and drop down to his nest,
But his own nest, wild nest, no prison.

Man’s spirit will be flesh-bound when found at best,
But uncumbered: meadow-down is not distressed
For a rainbow footing it nor he for his bónes rísen.

Ciocârlia în colivie

Ca o ciocârlie, sfidătoare a furtunii, închisă într-o colivie,
Spiritul omului trăieşte în trista lui casă de oase –
Pasărea pierzând a culmilor amintire vie,
Omul risipindu-şi viaţa în necazul zilei dureroase.
Fie – peste ţarină pe o stinghie sau pe o scenă de rând –
Amândoi cântă uneori vrăjile cele mai dezmierdătoare,
Alteori se ofilesc amândoi în închisoarea din fiecare
Sau de frică şi mânie se izbesc în zăbrele detonând.
Nu pentru că tandra pasăre nu are
Nevoie de odihnă – ascultaţi-o, ascultaţi-o gângurind pe când în cuib s-a lăsat,
Dar al ei, cuib nedomesticit, nu închisoare.
Spiritul omului în cea mai de sus întemeiere a sa va fi legat
De carne, dar fără povară: puful pajiştii e fără păcat,
Deloc întristat când curcubeul îl calcă; la fel omul când oasele sale îşi vor găsi
întrupare.

Traducere din G. M. Hopkins adăugată pe net de sozont.

M-ar fi tentat să postez o poezie a lui Hopkins despre frumusețe, dar cum s-a vorbit de libertate – concept atrăgător pentru oameni, am privit modalitatea lui Hopkins de a  prezenta condiția umană ca fiind o bună comparație cu cea a ciocârliei cântătoare…

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

37 Responses to Dacă știu să cânt

  1. mumslovelife says:

    Poate e așa: dacă știi să cânți, te simți liberă (în acest moment). Uneori, asta e mai important decât să fii liberă.

    Like

    • pathtomysoul says:

      Mulțumesc frumos pentru comentariu. Aşa este, dacă ştii să cânți, te simți liber/ă. Şi uneori asta elevează spiritul. Nu cred că împărtășesc decât parțial viziunea lui Hopkins, chiar am descoperit amănunte biografice cu care nu chiar simpatizez. Cu toate astea, poezia lui îmi place, de aceea e aici, de dragul poeziei, zic că merită citită. Mulțumesc încă o dată, lovelife!

      Like

  2. Iosif says:

    Doar Cuvântul lui Dumnezeu (Adevar Absolut) poate elibera cu adevarat spiritul de închisoarea materiei moarte…”carnii” !
    “Daca ramâneti în cuvântul Meu, sunteti cu adevarat ucenicii Mei; veti cunoaste adevarul,si adevarul va va face slobozi.”
    “Duhul este acela care da viata,’carnea nu foloseste la nimic’;cuvintele pe care vi le-am spus Eu,sunt duh si viata.”
    “Vântul sufla incotro vrea si-i auzi vuietul,dar nu stii de unde vine,nici încotro merge. Tot asa este si cu cine este nascut din Duhul .”

    Like

    • pathtomysoul says:

      Poezia a fost scrisă de un păzitor al Cuvântului, un om al bisericii; e drept, nu a vrut ca versurile lui să fie publicate, de-aia pe majoritatea le-a distrus.

      Like

  3. Iosif says:

    “Daca stii sa cânti”,si cânti cu adevarat,din toata inima si cugetul tau,”însemna ca… ESTI LIBERA !”

    Liked by 1 person

  4. lucillette says:

    Daca stii sa canti, nu inseamna mare lucru. La fel daca esti liber. In fond, exista un punct terminus. El pune punct tuturor mofturilor noastre.

    Like

    • pathtomysoul says:

      Care mofturi, Lu? Dacă ar fi fost să scriu pentru tine, aș fi ales „As kingfishers catch fire”…, dar deja ai scris tu despre pescăruși, un…poem vast. Ai spus că e despre tine, parcă. Versurile ăstea sunt și pentru cei care se cred mai liberi decât mine sau tine. Eu i-am găsit…curcubeul, tu zici că e un punct terminus. S-a terminat cerul?

      Like

      • lucillette says:

        Era despre mine atat cat am vrut eu sa fie. Lumea nu se învârte în jurul meu si nici nu se reduce la mine
        Despre pescarusi…doar de bine, numa’ ca uneori au tanguirea cam stridentă. Or fi vrând spuna cine stie ce…
        Păi sigur, cerul se termina fix acolo unde nu-l mai cuprinde privirea. Din timp in timp se poate vedea si curcubeul.

        Like

        • lucillette says:

          Moftul de a fi liber, de a duce viața care ti se pare ca Universul iti este dator, de-a canta si de a…cine stie care altele, dar toate personalizate si in niciun caz cele standard. Despre aste mofturi vorbesc

          Like

          • pathtomysoul says:

            Poți să fii mai explicită? Nu am înțeles ce ai vrut să spui. Am priceput numai că mă judeci și că am atins o limită în ce te privește.

            Like

            • lucillette says:

              In niciun caz!. Eu nu am cum sa ma simt vizata pe unde scriu alții. Voi intelege asta doar cand va fi numele meu pe acolo, altfel nu.

              Like

              • pathtomysoul says:

                Și punctul terminus, ce zice el?

                Like

                • lucillette says:

                  El nu zice nimic. Doar face. Face asa incat sa nu mai chinui gândurile pe aici si te baga la odihna, la loc cu verdeață

                  Like

                  • pathtomysoul says:

                    Ai simțit că te-am învinuit de ceva? Nu zic amenințat, că asta sună prea strident pentru orice ureche fină, umană, nu-i așa? Ești a doua persoană care mă amenință aici, în public, nu, a treia!… De ce, te întreb?
                    Tu ești …only human, vorba cântecului, dar eu ce sunt? Sunt nepământeană, nu?

                    Like

                    • lucillette says:

                      Esti fenomenală, Irene, asa cum ti-am mai spus, doar ca acum esti total deplasată prin afirmația asta. Iti reamintesc ca am fost prietene, atat cat s-a intamplat sa se poata, mai bine de o jumătate de an, fix până in clipa cand am comentat pe poezia asta. Eram, nu? Pentru ce sa te ameninț in cazul asta??? Tu ai idee despre ce anume vorbesti , ca pe mine ma depăseste complet discutia?

                      Like

                    • pathtomysoul says:

                      Aha, deci nu sfidezi evidența, o-ntorci. Bine, îmi cer scuze, Lu, verdeața se referea la aia din raiul eroilor care mai trăiesc numai în închipuirea romanticilor cei prostiți de-a binelea, nu, ce zic eu, nebuni de-a dreptul! Și de-a stângul, că la noi oricum nu există decât perifericul.

                      Like

        • pathtomysoul says:

          Oare tânguirea lor nu a devenit stridentă din focul încrucișat al altor tânguiri sau cântece duioase, care o…, ăăă, acoperă?

          Like

    • Iosif says:

      Nu exista “punct terminus”! Este doar o neînsemnata VIRGULA,draga Lu !

      Like

  5. lucillette says:

    Atunci plătesc un pret. Se spune că ar fi cinstit. Asa functioneaza lumea cică: după faptă si răsplată

    Like

  6. lucillette says:

    Pt ce ai înlemnit? Ai fi preferat sa afli ca te-am incriminat cu ceva? Ei bine, nu se întâmplase, asta spusesem

    Like

    • pathtomysoul says:

      Dacă oamenii nu se poartă așa cum vreau eu, asta nu înseamnă că le scad calitățile. Dacă am încredere în cineva (modul personal) și asta nu vine din trei rânduri, nu mai e treaba mea ce face cu acea încredere decât dacă o văd risipită în râsul binedispunerii în masă; atunci întreb frontal de ce și pentru ce – o dată, de două ori, uneori continui…, și apoi zic adjudecat: destul! Preferința mea e să nu se ajungă acolo sau să resetăm civilizat pe modul necunoscut. Mulțumesc pentru comentarii, Lu!

      Like

      • lucillette says:

        Multumesc si eu, doar că pentru răbdarea pe care ai fost nevoită să o consumi cu mine.
        Încrederea ta este in siguranță acolo unde ai asezat-o.
        Niciodata nu mi-a placut circul, asa incat atunci cand am scris, fie la mine pe blog, fie vreun comentariu pe undeva nu a fost pentru distrarea maselor. Exclus. Nici aici la tine nu s-a intamplat vreo excepție, fii sigura de asta.
        Modul necunoscut suna la fel de bine ca oricare altul atunci cand acest lucru se impune.
        Si eu iti multumesc pentru răspunsuri. Eu sunt mai necioplita si voi spune direct că pentru cel in care ai spus că ai înlemnit nu-ti pot multumi. Nu mi se potriveste.

        Like

  7. Frumos poem şi interesantă ilustrare a ideii de libertate. S-a vorbit şi se va mai vorbi despre asta, încă nu există nici definiţie şi nici limitare a libertăţii.

    Like

  8. lucillette says:

    Uite, Irene , in virtutea prieteniei din urmă voi spune asta:
    In ziua cand am comentat aici, am avut telefonul asta, premiul astept de la Superblog, in mana , pt prima data. Am fost extrem de bucuroasă, presupun ca este un lucru firesc si nu-i nimic deplasat in bucuria asta. Ei bine, asta si cu faptul că ma bucurat ca ai postat ceva, m-a determinat sa comentez desi nu mai fac asta de ceva vreme pe nicăieri, cu una- doua exceptii. Faptul că ne cunoastem din spatele blocului mi s-a parut ca ma lasa sa vorbesc liber fara teama de a fi nu înțeleasă corect. Se pare ca am gresit grav cand am avut gândul asta. Si imi permit sa spun ca cel timp petrecut in discutii nu te-a ajutat sa înțelegi decat ce este mai rau despre mine. Nu am amenintat niciodata pe cineva, nu am avut motiv. De ce ai văzut tu unul , nu stiu. Avem ceva de împărțit? Ducem ( duceam) vreo disputa undeva? Eu nu am inteles asta din ce am vorbit pana acum, se pare ca tie ti-a reusit altfel. Imi pare rau, extrem de rau, ca ai inteles ceva de genul ăsta. Sunt un om pasnic prin definitie, chiar daca o mai ia uneori gura înainte. Si stiu destul de bine sa respect oamenii. Fie si doar facand. E si asta un fel de a respecta. Se va intampla de acum încolo intre noi.
    Cu scuzele de rigoare pentru situația creată, cred ca putem pune punct subiectului. Eu, cu siguranța.

    Like

    • lucillette says:

      Errata: m-a bucurat…
      din spatele blogului.. .
      fie si doar tăcând …

      Like

      • pathtomysoul says:

        Acum m-ai făcut să zâmbesc! Asta cu err. Semn că tu da…, eu nu. Dar să stii, aprecierea mea, nu o mai declar aici, pentru că am făcut o dată greșeala asta și era moderată, cumpătată, mă rog, o singură dată m -a luat valul, adică gura pe dinainte și mi-a ruinat…tabloul electric, ca să zic așa. Cred că știi ce zic. Ei bine?…

        Like

    • pathtomysoul says:

      Cum, gata, așa curând? Şi eu care ziceam că am sânge clocotitor! Pui punct cărui subiect, Lu?

      Like

      • lucillette says:

        Oricarui subiect. Tu vorbesti o limba si eu, o alta. Probabil pe cea de la periferie, cum spuneai un pic mai sus. Dar si pozitia de acolo imi da voie sa vad ca nu ma potrivesc mediului spre care am avut neobrazarea sa privesc. Si atunci ma retrag. Nu-mi duce grija, parizer si ceva slove de pe vreun ziar vechi in care a stat împachetata cina oi avea si eu la indemana. Poate , prin asta, ma voi ridica candva la un nivel acceptabil. Evident, intr-o alta viata.

        Like

  9. pathtomysoul says:

    Am insultat pe cineva odată, acum ceva vreme, fără voia mea. Nu te gândi la o imprecație sau sudalmă, ci că mi-am dat cu părerea, fără ca persoana respectivă să fie de față. Cele spuse au ieșit răsturnate, deformate ca dintr-o oglindă buclucașă și hiperbolizate și-mprășiate precum lava. Apoi am mai insultat prin ceva ce am făcut. Bine, confidentul a fost …nepotrivit, adică m-a tras de limbă, eu nu și nu, dar în final, i-am zis ce am crezut. Persoana despre care s-a vorbit, om de ținută, a trecut cu vederea, ca și cum nu s-a întâmplat, mi-a luat povara de pe umeri. După ceva timp, s-au întors acele cuvinte, deși persoana respectivă s-a jurat pe ce avea mai scump că nu a suflat o vorbuliță, dar eu am simțit dintr-o privire că m-a mințit. Crede-mă că sunt greu de dus și acum acele greșeli, chiar dacă ce a contat pe moment – iertarea mi-a fost acordată imediat pe ochi frumoși, dar de atunci…nu mai insult!

    Like

  10. pathtomysoul says:

    Err. Răsturnat.

    Like

Leave a Reply

